Contracturen horeca werknemers

Conform de Horeca CAO mag de werkgever binnen een kalenderjaar of binnen de contractsperiode, wekelijks plussen en minnen met de contracturen van de werknemers. In drukke periodes worden de werknemers via het rooster meer ingepland, dan het gemiddelde aantal uren dat contractueel is afgesproken. In de rustige periodes worden de extra gemaakte uren verrekend. De werknemer ontvangt dus geen constant inkomen. Werkgevers moeten er wel voor zorgen dat de min uren voor het eind van het contract en voor het kalenderjaar verrekend zijn. Openstaande min uren bij het einde van het contract of kalenderjaar komen voor het bedrijfsrisico van de werkgever. Plus uren mogen nog 13 weken in het nieuwe jaar worden meegenomen. Het is niet zo dat wanneer de arbeidsovereenkomst wordt verlengt de min uren kunnen worden meegenomen naar het nieuwe contract. Verrekenen van de contracturen kan dus alleen binnen de contractsperiode en het kalenderjaar.

28-December-2009